Conferences

Conference presentations

Authors in bold are members of LÉPSIS.
Names preceded by a star* are students under the supervision of Marie-Hélène Véronneau.

Symposiums

2024

*Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., *Gendron, L., Serbin, L. A., & Stack, D. M. (2024, June 16-20). De l’éducation parentale au début de l’adolescence au niveau de scolarité : une cascade de développement. In N. E. Hill (Chair), From adolescence to adulthood : Understanding parenting as it relates to educational outcomes, sense of self, and perceptions of the economy [Symposium]. 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioral Development (ISSBD), Lisbon, LX, Portugal.

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., Poulin, F., Ha, T., Kornienko, O., & Dishion, T.J. (2024, May 29-31). Can Adolescent Friendship Preferences Predict Educational Attainment into Adulthood? Answers from a RI-CLPM Analysis. In M.-H. Véronneau (Chair), Resilience at the transition to adulthood: The role of personal, interpersonal, and social factors [Symposium]. Life History Research Society Conference, Montréal, QC, Canada. https://lifehistoryresearchsociety.com/wp-content/uploads/2024/05/2024-05-16_Life-History-Research-Society-Conference-Program.pdf

*Joseph, S. A., Barker, E. T., *Fournier, C., & Véronneau, M.-H. (2024, May 24-26). « J’ai besoin d’aide » : À qui s’adressent les élèves en formation professionnelle (FP) en cas de problèmes durant leur parcours ? In M.-H. Véronneau et J. Mettler (Chair), Les habiletés de régulation et la promotion du bienêtre émotionnel [Symposium]. 46e congrès annuel de la Société québécoise pour la recherche en psychologie, Drummondville, QC, Canada. 

*Joseph, S. A., & Véronneau, M.-H. (2024, May 13-17). Bonification d’un questionnaire sur la réussite éducative des élèves en formation professionnelle : Et la place des émotions dans l’équation? In K. Sénéchal et al. (Chair), Apprivoiser l’éléphant dans la classe : comprendre les émotions des élèves et des personnes enseignantes [Symposium]. 91e congrès de l’Acfas, Ottawa, ON, Canada. https://www.acfas.ca/evenements/congres/programme/91/colloques

*Joseph, S. A., *Jutras-Dupont, C. Véronneau, M.-H., Dubeau, A., Plante, I., Marcotte, D., Barker, E. T., & Jacques, K. (2024, May 13-17). Maman, Papa, j’ai (encore) besoin d’aide : la recherche d’aide auprès des parents chez les élèves de la formation professionnelle. In S. Breton & J.-A. Joncas (Chair), Parcours et apprentissages d’élèves en formation professionnelle, mieux comprendre pour mieux accompagner [Symposium]. 91e congrès de l’Acfas, Ottawa, ON, Canada. https://www.acfas.ca/evenements/congres/programme/91/colloques 

2023

* Montminy, E., *Lefebvre, E., *Jutras-Dupont, C., Dubeau, A., Plante, I., Marcotte, D., Barker, E., & Véronneau, M.-H. (2023, May 26-28). Le stress de l’entrée en formation professionnelle (FP) durant la pandémie : anxiété et consommation de cannabis chez les élèves comparativement à la population générale. In M.-H. Véronneau & E. Olivier (Chair), Émotions et événements stressants : regards chez les enfants, les adolescents et les jeunes adultes [Symposium]. 45e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Sherbrooke, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2024/05/SQRP-2023-programme_compressed.pdf

2022

*Chacon, Y., *Petit, M.-P., Véronneau, M.-H., & Mathys, C. (2022, June 15-16). Predicting changes in school motivation profiles among Canadian and Belgian adolescents: The role of parenting practices and youth’s mental health. In S. Fang (Chair), Understanding the developmental antecedents of well-being and adjustment from preschool to emerging adulthood: The use of mixture and growth curve modeling [Symposium]. Development 2022 – A Canadian Conference on Developmental Psychology, Calgary, AB, Canada. https://carleton.ca/pickeringcentre/wp-content/uploads/Program_Development202_12june2022.pdf

*Lefebvre, E, *Tsakpinoglou, F., & Véronneau, M.-H. (2022, May 20-22). La compétence émotionnelle : ses effets directs et modérateurs dans la réussite des élèves en formation professionnelle. In H. Recchia & M.-H. Véronneau (Chair), Transformations et transitions : La compétence émotionnelle au cœur du développement humain [symposium]. 44e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Mont Saint-Sauveur, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/SQRP_fiche2022.pdf

2021

*Idrissi, Z., *Petit, M-P., Véronneau, M-H., & Mathys, C. (2021, October 13-15). Une comparaison transnationale des profils de motivation scolaire et de leurs prédicteurs associés chez des adolescents québécois et belgesIn I. Ben Alaya (Chair), Facteurs de protection pour les jeunes en transition : implications pour le développement de la compétence émotionnelle [Symposium]. 43e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, virtual congress, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/Programme_SQRP-2021.pdf

*Lefebvre, E., *Cimon-Paquet, C., & Véronneau, M.-H. (2021, October 13-15). Un peu, beaucoup, passionnément : le rôle de la sollicitation parentale et de la passion dans la motivation scolaire chez des jeunes du secondaire. In A. Giroux (Chair), Passion et santé mentale chez diverses populations [Symposium]. 43e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, virtual congress, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/Programme_SQRP-2021.pdf

Véronneau, M.-H., *Ben Alaya, I., *Petit, M.-P., De France, K., Barker, E., Stack, D. M., & *Cimon-Paquet, C. (2021, October). Who thrives, who struggles? School-to-work transition among vocational training students before and during the COVID-19 pandemic. In E. Barker (Chair), Expected and unexpected impacts of the COVID-19 pandemic on emerging adults’ well-being during educational and employment pursuits [Symposium]. The 10th Conference on Emerging Adulthood, virtual congress.

2020

*Gauthier, E., *Larouche, S., *Lapointe, R., & Véronneau, M.-H. (2020, March). Difficultés émotionnelles chez les élèves de la formation professionnelle au Québec : Facteurs de risque en contexte scolaire. In *S. Voyer & M. H. Véronneau (Chair), La compétence émotionnelle dans les contextes développementaux, de l’enfance à l’âge adulte [Symposium]. 42e congrès de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Gatineau, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/congres/42e-congres-annuel/ [Congress cancelled, but symposium presented to 95 participants on Zoom by the Centre de Recherche en Développement Humain]

2019

Véronneau, M.-H., *Bélanger, F.-A., & *Cimon-Paquet, C. (2019, October 10-12). Vocational training students’ ability to identify and express their emotions as a predictor of help-seeking. In E. Barker & A. Howard (Chair), Relational, emotional, and dispositional resources for supportive wellbeing along pathways into, through, and out of educational contexts in emerging adulthood [Symposium]. The 9th Conference on Emerging Adulthood, Toronto, ON, Canada. https://www.ssea.org/wp-content/uploads/2023/07/9CEA_webversion-1.pdf

Véronneau, M.-H., & Poulin, F. (2019, May 28-31). Tom Dishion’s peer theories : An inspiration for current and future prevention research. In G. M. Fosco (Chair), The theoretical contributions of Thomas J. Dishion: Reflections and Future Directions [Symposium]. Society for Prevention Research (SPR) 27th Annual Meeting, San Francisco, CA, United States. https://preventionresearch.org/2019-annual-meeting/#:~:text=Mark%20your%20calendars%20to%20attend,in%20a%20Big%20Data%20World.%E2%80%9D

*Gaudet, O., Véronneau, M-H., Saint-Charles, J., & Mathys, C. (2019, June 18-23). Occuper une position sociale périphérique au sein d’une clique non-populaire : un facteur de risque pour l’estime de soi des jeunes adolescents. In P. Mongeau (Chair), The French Connection: an overview of current French-Speaking studies on social network [Symposium]. XXXIX Sunbelt Social Networks Conference of the International Network for Social Network Analysis (INSNA), Montréal, QC, Canada. https://sunbeltconference2019.sched.com/

2018

*Oliveira Paiva, A., *Gaudet, O., & Véronneau, M.-H. (2018, May 3-4). Buffering the impacts of low emotional competence: Best friendship satisfaction and parental warmth as moderators of the connection between social difficulties with peers and adolescents’ depressive symptoms. In H. Recchia (Chair) Threats to emotional competence from infancy through young adulthood: Risk and protective factors [Symposium]. Development 2018 – A Canadian Conference On Developmental Psychology, St. Catharines, ON, Canada. https://development2018.wordpress.com/ 

Véronneau, M-H., & *Gaudet, O. (2018, March 23-25). Effet longitudinal de la relation élève-enseignant sur la motivation scolaire des adolescents. In M.-C. Salvas (Chair), Comment favoriser l’engagement et la réussite éducative chez les jeunes? Coup d’oeil sur le rôle des relations avec les pairs et les enseignants à l’école [Symposium]. 40 congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Québec, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/ProgrammeSQRP2018.pdf

2017

*Tsakpinoglou, F., Véronneau, M.-H., *Vaillancourt, M.-C., & *Gaudet, O. (2017, March 24-26). Supervision parentale et motivation scolaire chez les élèves du secondaire: Un modèle transactionnel sur trois ans. In A. Oliveira Paiva, D. M. Stack, & M.-H. Véronneau (Chair), Le rôle des relations interpersonnelles au coeur du développement de la compétence émotionnelle [Symposium]. 40e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Montréal, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/Programme_SQRP-2017.pdf

2016

*Gaudet, O., *Vaillancourt, M.-C., Véronneau, M.-H., & Mathys, C. (2016, April 1-3). L’appartenance à une clique ou à une dyade peut­-elle protéger l’estime de soi des adolescents qui éprouvent des difficultés scolaires ? In M.-H. Véronneau (Chair), Gestion du stress et adaptation à divers stades du développement humain : Nouvelles découvertes dans le domaine de la compétence émotionnelle [Symposium]. 38e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Trois-Rivières, QC, Canada. 

2015

*Marshall-Denton, R., *Vaillancourt, M.-C., Véronneau, M.-H., & Dishion, T.J. (2015, March 27-29). L’acceptation par les pairs et la gestion des pressions sociales lors de la transition au secondaire. In M.-P. Dupré & M.-H. Véronneau (Chair), La compétence émotionnelle de la petite enfance à l’adulte émergent : Avancement des connaissances [Symposium]. 37e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Gatineau, QC, Canada. 

2014

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2014, May). Peer status, friendships, and parental monitoring: A cross-lagged model of social influences on middle school students’ academic engagement. In M.-H. Véronneau (Chair), Peer experiences and academic adjustment: Processes underlying the connections between two domains of adjustment in adolescence [Symposium]. Development 2014 – A Canadian Conference on Development Psychology, Ottawa, ON, Canada. 

Lecocq, A., Mathys, C., & Véronneau, M.-H. (2014, May). Grade retention at the transition to secondary school: A quasi-experimental study of its consequences on relationships with parents and peers. In M.-H. Véronneau (Chair), Peer experiences and academic adjustment: Processes underlying the connections between two domains of adjustment in adolescence [Symposium]. Development 2014 – A Canadian Conference on Development Psychology, Ottawa, ON, Canada. 

Véronneau, M.-H., *Marshall-Denton, R., *Vaillancourt, M. C., & Dishion, T. J. (2014, May 27-30). Peer contagion and social norms: Testing social-cognitive mechanisms underlying adolescent academic adjustment. In S. Lindstrom Johnson (Chair), It takes a village: Identifying ways to support educational and career outcomes for youth [Symposium]. Society for Prevention Research (SPR) 22nd Annual Meeting, Washington, DC, United States. https://spr.confex.com/spr/spr2014/webprogram/meeting.html

Véronneau, M.-H., Serbin, L., Stack, D., Ledingham, J., & Schwartzman, A. (2014, May 27-30). The intergenerational (dis)continuity of socioeconomic status over two generations: Moderating effects of child academic and social competence. In M.-H. Véronneau (Chair), The intergenerational transmission of risk and resilience [Symposium]. Society for Prevention Research (SPR) 22nd Annual Meeting, Washington, DC, United States. https://spr.confex.com/spr/spr2014/webprogram/meeting.html

*Vaillancourt, M. C., *Marshall-Denton, R., Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2014, March 28-30). Le soutien des amis proches et de la famille dans l’apprentissage de la gestion des pressions sociales en lien avec l’engagement scolaire lors de la transition au secondaire. In D. M. Stack (Chair), Le rôle de la famille et des pairs dans le développement de la compétence émotionnelle de la petite enfance jusqu’à l’adolescence: Progrès et changements [Symposium]. 36e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Montréal, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/SQRP_2014_programme.pdf

2013

Véronneau, M.-H., Dishion, T. J., & Connell, A. (2013, May 28-31). The Family Check-Up in public middle schools: The effect of selective engagement on the progression of substance use from early adolescence to early adulthood. In M.-H. Véronneau (Chair), Preventing substance use from early adolescence to young adulthood by changing youths’ ecology: Results from four randomized intervention studies [Symposium]. Society for Prevention Research (SPR) 21st Annual Meeting, San Francisco, CA, United States. https://preventionresearch.org/wp-content/uploads/2012/08/SPR_Program2013_PRESS2.pdf

2012

Véronneau, M.-H., Boyd-Ball, A. J., Dishion, T. J., & Kavanagh, K. A. (2012, August 29-31 & September 1st). Monitoring and peer substance use as predictors of alcohol use among American Indian youth. In C. Mathys & M.-H. Véronneau (Chair), Individual and social determinants of adolescent use progression and intervention efficacy: Studies from four western countries [Symposium]. 13th Biennial Congress of the European Association for Research on Adolescence (EARA), Spetses, Attique, Greece. 

Stevens, J., Zvoch, K., & Véronneau, M.-H. (2012, April 13-17). Analysis and interpretation of hybrid regression discountinuity designs. In L. Rutkowski (Chair), Applied Measurement Studies II [Symposium]. National Council on Measurement in Education (NCME) : 2012 Annual Meeting, Vancouver, B.-C., Canada.  https://www.aera.net/Portals/38/docs/Annual_Meeting/Final%20Program/ProgramSchedule.pdf

2011

Véronneau, M.-H., Ball, A., Dishion, T. J., & Kavanagh, K. A. (2011, March 31 et April 1-2). A mediation model of family and peer influences on American-Indian youths’ substance use and problem behavior. In M.-H. Véronneau (Chair), Risky behaviors in American-Indian youths in the U.S. and Canada: The role of intrapersonal, interpersonal, and cultural factors [Symposium]. 2011 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Montréal, QC, Canada. https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/srcdbookfinal020211.pdf

Dishion, T. J., & Véronneau, M.-H. (2011, March 31 & April 1-2). An evolutionary perspective on adolescent problem behavior: Peer contagion and early autonomy as social adaptation. In B. J. Ellis (Chair), Beyond mental health: An evolutionary analysis of adolescent development under risky and supportive environmental conditions [Symposium]. 2011 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Montréal, QC, Canada. https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/srcdbookfinal020211.pdf

2010

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2010, May). Mom and dad still matter: Parental monitoring as a protective factor against negative peer influences in middle school. In C. Mathys & M. Borne (Chair), The processes of selection and influence among peers in adolescence [Symposium]. 12th Biennial Congress of the European Association for Research on Adolescence (EARA), Vilnius, VL, Lithuania.  

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2010, March 11-13). Do friends’ academic achievement, school engagement and antisocial behavior contribute to students’ achievement in middle school? In M.-H. Véronneau & A. M. Sebanc (Chair), Friendship quality, friends’ identity, and popularity: Peer relationships and academic achievement in middle school and beyond [Symposium]. 2010 SRA Biennial Meeting of the Society for research on Adolescence Conference, Philadelphie, PA, United States.

2009

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2009, April 2-4). Best friends’ characteristics and other peer experiences as predictors of growth in antisocial behavior across middle school years. In K. H. Rubin & K. L. McDonald (Chair), The friendships of aggressive youth: Characteristics and potential influences [Symposium]. Society for Research in Child Development (SRCD) Biennial Meeting , Denver, CO, United States.  https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/2009_review_panels.pdf

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2009, April). Do peer experiences, parents’ behaviors, and antisocial behavior predict change in academic achievement in middle school years? In S. T. Gurland (Chair), Social skills, relationships, and school success: From pre-school to middle school [Symposium]. Society for Research in Child Development (SRCD) Biennial Meeting , Denver, CO, United States. https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/2009_review_panels.pdf

2008

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., Brendgen, M., & Tremblay, R. E. (2008, July). The reciprocal relationships between students’ peer experiences and academic achievement from age 8 through age 13. In M.-H. Véronneau & T. J. Dishion (Chair), Peer experiences in school and psychosocial adjustment in childhood and adolescence [Symposium]. Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioral Development (ISSBD), Würzburg, BY, Germany. 

Rouleau, M.-È., Brendgen, M., Vitaro, F., & Véronneau, M.-H. (2008, July). Difficult relationships with peers and teachers during elementary school: A cross-lagged model. In M.-H. Véronneau & T. J. Dishion (Chair), Peer experiences in school and psychosocial adjustment in childhood and adolescence [Symposium]. Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioral Development (ISSBD), Würzburg, BY, Germany.  

Dishion, T. J., Caruthers, A., Myers, M., & Véronneau, M.-H. (2008, May 28-30). Premature autonomy and early adulthood: Drug use and deviant peers and the disruption of adult adaptation. In J. Schulenberg (Chair), Does emerging adulthood matter? [Symposium].
Society for Prevention Research (SPR) 16th Annual Meeting, San Francisco, CA, United States.

2003

Véronneau, M.-H., Bryan, C., Taylor, G., & Abela, J. (2003, April 24-27). A test of the diathesis-stress and symptom components of the hopelessness theory of depression in adolescence. In J. Abela (Chair), Vulnerability to depression in children and adolescents [Symposium].
Society for Research in Child Development (SRCD) Biennial Meeting, Tampa, FL, United States. https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/2003_invited_program_0.pdf  

Véronneau, M.-H., Lefebvre, N., Sarin, S., Abela, J., Bryan, C., & Taylor, G. (2003, April 24-27). The development of cognitive vulnerability to hopelessness depression in early adolescence. In J. Abela (Chair), Hopelessness depression in children and adolescents [Symposium].
Society for Research in Child Development (SRCD) Biennial Meeting, Tampa, FL, United States. https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/2003_invited_program_0.pdf  

Bryan, C., Véronneau, M.-H., Taylor, G., & Abela, J. (2003, April 24-27). The development of negative self-complexity in early adolescence. In J. Abela (Chair), Vulnerability to depression in children and adolescents [Symposium]. Society for Research in Child Development (SRCD) Biennial Meeting, Tampa, FL, United States. https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/2003_invited_program_0.pdf  

2001

Véronneau, M.-H., & Abela, J. (2001, June). An examination of the self-complexity theory of depression in school children. In J. Abela (Chair), Vulnerability to depression in children [Symposium]. Annual Congress of the Canadian Psychological Association, Québec, QC, Canada.  

Poster presentations

2024

Patel, S., Serbin, L. A., Crocker, S., *Gendron, L., *Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., & Stack. D. M. (2024, October 17-20). Associations longitudinales et intergénérationnelles entre les caractéristiques comportementales précoces, le statut socioéconomique, les marqueurs perçus et neuroendocrines du stress et, plus tard, la santé mentale [Poster presentation]. 2024 Society for Research in Psychopathology (SRP) Annual Meeting, Montréal, QC, Canada 

Spoor, J.M., Barker, E., & Véronneau, M.-H. (2024, June 21-23). Student Parents: An Examination of Role Strain, Barriers, Challenges, and Mental Health in the Undergraduate Population [Poster presentation]. 85th Annual National Convention of the Canadian Psychological Association, Ottawa, ON, Canada. 

*Proulx, É., *Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., & Plante, I. (2024, May 24-26). Les réseaux sociaux comme médiateurs dans l’association entre la qualité de l’amitié et la santé mentale durant l’adolescence [Poster presentation]. 46e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Drummondville, QC, Canada. 

*Gendron, L., *Cimon-Paquet, C., Patel, S., Stack, D., Serbin, L., & Véronneau, M.-H. (2024, May 29-31). Subjective educational success: Associations with education level and life satisfaction in early and mid-adulthood [Poster presentation]. Life History Research Society Conference, Montréal, QC Canada. https://lifehistoryresearchsociety.com/wp-content/uploads/2024/05/2024-05-16_Life-History-Research-Society-Conference-Program.pdf

Patel, S., Serbin, L.A., *Gendron, L., *Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.H., & Stack, D.M. (2024, May 29-31). Behavioral, psychological, and neuroendocrine predictors of mid-life mental health and income : A 45-year longitudinal study [Poster presentation]. Life History Research Society Conference, Montréal, QC Canada. https://lifehistoryresearchsociety.com/wp-content/uploads/2024/05/2024-05-16_Life-History-Research-Society-Conference-Program.pdf

*Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., *Gendron, L., Serbin, L. A., & Stack, D. M. (2024, May 13-17). Mieux comprendre le rôle des parents dans la réussite scolaire de l’adolescence à l’âge adulte : Une cascade développementale [Poster presentation]. 91e congrès de l’Acfas, Ottawa, ON, Canada. https://www.acfas.ca/evenements/congres/programme/91/communications-libres

*Trudeau, L., *Cimon-Paquet, C., *Gendron, L., Stack, D. M., Serbin, L. A., Mageau, G. A., & Véronneau, M.-H. (2024, March 27). Associations longitudinales entre les comportements parentaux à l’adolescence et la réussite éducative à l’âge adulte [Poster presentation]. Journée scientifique du département de psychologie de l’Université du Québec à Montréal, Montréal, QC, Canada. 

*Bissonnette, F., *Lavoie-Paradis, S., *Lefebvre, E., *Montminy, E., *Jutras-Dupont, C., Dubeau, A., Plante, I., Marcotte, D., Barker, E., & Véronneau, M.-H. (2024, March 27). Qui sont-ils et comment les aider? Portrait de la santé mentale des élèves en formation professionnelle (FP) et pistes d’action pour leur réussite [Poster presentation]. Journée scientifique du département de psychologie de l’Université du Québec à Montréal, Montréal, QC, Canada. 

*Montminy, E., *Lefebvre, E., *Jutras-Dupont, C., *Marra Gomes, L., *Trudeau, L., Dubeau, A., Plante, I., Marcotte, D., Barker, E., & Véronneau, M.-H. (2024, March 27). La qualité de vie postscolaire chez les élèves de la formation professionnelle (FP) : une question de réussite éducative?  [Poster presentation]. Journée scientifique du département de psychologie de l’Université du Québec à Montréal, Montréal, QC, Canada. 

*Gomes, L.M., *Renaud, S., Serbin, L.A., Stack, D.M., & Véronneau, M.-H. (2024, March 27). Parcours non traditionnels vers des résultats de vie réussis pour les jeunes à risques : une approche prospective, longitudinale et à échantillon multiples [Poster presentation]. Journée scientifique du département de psychologie de l’Université du Québec à Montréal, Montréal, QC, Canada. 

2023

*Montminy, E., *Lefebvre, E., *Jutras-Dupont, C., *Marra Gomes, L., Dubeau, A., Plante, I., Marcotte, D., Barker, E., & Véronneau, M.-H. (2023, October 19-20). La qualité de vie postscolaire chez les élèves de la formation professionnelle (FP) : une question de réussite éducative?  [Poster presentation]. 34e congrès de l’Association Québécoise des Psychologues Scolaires (AQPS), Trois-Rivières, QC, Canada. https://aqps.qc.ca/images/Programme_en_date_du_7_septembre_2023.pdf

Evelyne Montminy received an award in the “Best Poster” category.

*Gendron, L., *Cimon-Paquet, C., *Fournier, C., Patel, S., Serbin, L., Stack, D., & Véronneau, M.-H. (2023, October 19-20). La satisfaction subjective envers le parcours scolaire et le bien-être à l’âge adulte [Poster presentation]. 34e congrès de l’Association Québécoise des Psychologues Scolaires (AQPS), Trois-Rivières, QC, Canada. https://aqps.qc.ca/images/Programme_en_date_du_7_septembre_2023.pdf  

*Plante-Gonthier, C., *Jutras-Dupont, C., & Véronneau, M.-H. (2023, May 26-28). Soutenir la santé mentale des élèves en formation professionnelle : Recension des services d’aide selon un modèle multiniveaux [Poster presentation]. 45e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Sherbrooke, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2024/05/SQRP-2023-programme_compressed.pdf

*Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., Ha, T., & Dishion, T. J. (2023, March). Parental Monitoring and High School Academic Achievement as Antecedents of Educational Attainment and Job Satisfaction [Poster presentation]. CRDH Annual Conference, Montréal, QC, Canada.

*Trudeau, L., *Gendron, L., Patel, S., *Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., Stack, D., & Serbin, L. (2023, March 17). Nontraditional paths towards successful life outcomes : Pilot study on cortisol measurement by hair sampling [Poster presentation]. CRDH Annual Conference, Montréal, Québec, Canada. 

*Gendron, L., *Montminy, E., *Cimon-Paquet, C., & Véronneau, M.-H. (2023, March 17). Création d’une échelle de satisfaction envers son parcours scolaire (ÉSPS) : analyses préliminaires [Poster presentation]. CRDH Annual Conference, Montréal, Québec, Canada. 

2022

Boatswain-Jacques, A. F., Iannuccilli, M., Véronneau, M.-H., Dunfield, K., & Bernier, A. (2022, June 15-16). Differences in Perceptions of Boys’ and Girl’s Growth Mindsets: Links to Adolescents’ Educational Goals [Poster presentation]. Development 2022 – A Canadian Conference on Development Psychology, Calgary, AB, Canada. https://carleton.ca/pickeringcentre/wp-content/uploads/Program_Development202_12june2022.pdf

*Gendron, L., *Montminy, E., *Cimon-Paquet, C., & Véronneau, M.-H. (2022, October 20-21). Création d’une échelle de satisfaction envers son parcours scolaire (ÉSPS) : analyses préliminaires [Poster presentation]. 33e congrès de l’Association Québécoise des Psychologues Scolaires, Trois-Rivières, QC, Canada. https://aqps.qc.ca/media/attachments/2023/05/16/programme_congrs_aqps_2022.pdf

Laetitia received an award in the “Best Poster” category

*Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., &Mathys, C. (2022, June 2-3). Parenting behaviors and adolescents’ alcohol use: The mediating role of youth perceptions of the laws [Poster presentation]. Belgian Association for Psychological Sciences (BAPS) Annual Meeting, Leuven, Flemish Brabant, Belgium. 

*Montminy, E., *Lefebvre, E., *Cimon-Paquet, C., & Véronneau, M-H. (2022, March & May 20-22). La santé mentale des élèves de formation professionnelle du grand Montréal: un portrait préliminaire [Poster presentation]. CRDH Annual Conference, Montréal, QC, Canada et 44e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Mont Saint-Sauveur, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/SQRP_fiche2022.pdf

2021

*Chacon, Y., Chaffee, K. E., Plante, I., & Véronneau, M.-H. (2021, May 3-7). Différences de genre dans le lien entre la pression parentale et les aspirations scolaires en 5e année du secondaire [Poster presentation]. 88e congrès de l’Acfas, Sherbrooke, Québec, Canada.

 *Gagné-Legault, G., *Cimon-Paquet, C. et Véronneau, M-H. (2021, March 29 & May 3-7) Qui a raison, l’ado ou l’adulte? Comparaison des perceptions de supervision parentale des parents et de leurs enfants en lien avec son fonctionnement scolaire [Poster presentation]. CRDH Annual Conference, Montréal, QC, Canada et 88e congrès annuel de l’Acfas, Sherbrooke, Québec, Canada.

*Lefebvre, E., *Cortez, M., *Ben Alaya, I., & Véronneau, M-H. (2021, March 29).  Qui sont-ils et comment les aider?  Survol d’un projet en démarrage sur la santé mentale des élèves en formation professionnelle (FP) [Poster presentation]. CRDH Annual Conference, Montréal, QC, Canada.

*Koslosky, L., *Cimon-Paquet, C., *Ben Alaya, I., & Véronneau, M-H. (2021, March 29). La supervision parentale à l’adolescence et les différents types de passion pour une activité parascolaire [Poster presentation]. CRDH Annual Conference, Montréal, QC, Canada.

Laurence Koslosky was awarded the prize for best poster, baccalaureate level, at the CRDH 2021 conference.

 

2020

*Voyer, S., *Cimon-Paquet, C., & Véronneau, M.-H. (2020, June 16-20). Emotional competence in vocational training students and psychological well-being when transitioning to the workplace: A preliminary study [Poster presentation]. Tenth SELF International Conference, Québec, QC, Canada. [Congress was canceled]

*Bélanger, F.-A., *Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H. (2020, June 16-20). Emotional competence and educational achievement among vocational training students: the role of help seeking [Poster presentation]. Tenth SELF International Conference, Québec, QC, Canada. [Congress was canceled]

*Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., *Gaudet, O., & Verner-Filion, J. (2020, March 19-21). Parental monitoring and school motivation during adolescence: A transactional model [Poster presentation]. Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence (SRA), San Diego, CA, United States. https://www.biennialmeeting.s-r-a.org/ [Congress was canceled]

2019

*Gauthier, E., *Tsakpinoglou, F., & Véronneau, M-H. (2019, October 17-18). Santé mentale et facteurs de risque chez les élèves de la formation professionnelle [Poster presentation]. 31e congrès de l’Association Québécoise des Psychologues Scolaires (AQPS), Trois-Rivières, QC, Canada. https://aqps.qc.ca/media/attachments/2020/10/13/congrs_2019.pdf

*Bélanger, F. A., *Cimon-Paquet, C., & Véronneau, M.-H. (2019, October 17-18). Associations bidirectionnelles entre la consommation de substances des adolescents et leur perception des relations enseignant-élève dans leur école [communication par affiche]. 31e congrès de l’Association Québécoise des Psychologues Scolaires (AQPS), Trois-Rivières, QC, Canada. https://aqps.qc.ca/media/attachments/2020/10/13/congrs_2019.pdf

*Gauthier, E., *Larouche, S., *Voyer, P., *Tsakpinoglou, F., & Véronneau, M-H. (2019, April 26). Pilot study of the «Educational Success in Vocational Training questionnaire» [Poster presentation]. 4th Annual Human Development Conference, Montréal, QC, Canada. https://www.mcgill.ca/edu-ecp/channels/event/4th-annual-human-development-conference-294952

*Voyer, S., *Bélanger, F. A., *Cimon-Paquet, C., & Véronneau, M.-H. (2019, March 22-24). La supervision parentale et la motivation scolaire : Relation bidirectionnelle entre les parents et les adolescents [Poster presentation]. 41e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Mont-Tremblant, QC, Canada. 

*Chacon Valdez, Y., *Gaudet, O., Verner-Filion, J., & Véronneau, M.-H. (2019, March 22-24). La perception de la relation entre les enseignants et les élèves au secondaire et la motivation scolaire : Une analyse transactionnelle [communication par affiche]. 41e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Mont-Tremblant, QC, Canada. 

*Bélanger, F. A., *Lelièvre, G., *Cimon-Paquet, C., & Véronneau, M.-H. (2019, March 22-24).  La consommation de substances des adolescents prédit-elle leur perception des relations entre élèves et enseignants ? [Poster presentation]. 41e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Mont-Tremblant, QC, Canada. 

Serbin, L. A., Dickson, D. J., Véronneau, M.-H., & Stack, D. M. (2019, September 25-27). Rising expectations : Educational attainment across three generations in the context of social and economic change [Poster presentation]. Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS) Annual International Conference , Potsdam, Brandebourg, Germany. https://hubble-live-assets.s3.eu-west-1.amazonaws.com/slls/file_asset/file/331/SLLS_Conference_Programme_Potsdam_2019.pdf

*Gaudet, O., Véronneau, M-H., Saint-Charles, J., & Mathys, C. (2019, May 28-31). Peer-perceived and network-based methods of assessing popularity in early adolescence: Their predictive value in relation with self-esteem [communication par affiche]. Society for Prevention Research (SPR) 27th Annual Meeting, San Francisco, CA, United States. https://preventionresearch.org/2019-annual-meeting/#:~:text=Mark%20your%20calendars%20to%20attend,in%20a%20Big%20Data%20World.%E2%80%9D

Véronneau, M.-H., Serbin, L. A., Kennedy-Turner, K., Stack, D. M., Ledingham, J., & Schwartzman, J. E. (2019, March 21-23). Predicting attainment of postsecondary education in children from disadvantaged backgrounds after changes in educational policies [Poster presentation]. Society for Research in Child Development (SRCD) Biennial Meeting, Baltimore, MD, United States. https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/srcd19programguide_web_1.pdf

2018

*Gaudet, O., Véronneau, M-H., Saint-Charles, J. et Mathys, C. (2018, May 29-31 & June 1st). Holding a peripheral position within an unpopular clique: A longitudinal risk factor for early adolescents’ self-esteem [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 26th Annual Meeting, Washington, DC, United States. https://preventionresearch.org/2018-annual-meeting/

*Cimon-Paquet, C., *Gaudet, O., *Vaillancourt, MC., *Tsakpinoglou, F., & Véronneau, M.-H. (2018, May 31). Supervision parentale et motivation scolaire à la fin du secondaire: un modèle autorégressif sur trois ans [Poster presentation]. Scientific symposium on motivational processes, Montréal, Canada. http://www.lrcs.uqam.ca/wp-content/uploads/2018/04/35%C3%A8me-du-LRCS-Programme-de-la-journ%C3%A9e-du-31-mai-2018.pdf

*Tsakpinoglou, F., *Lebeau, M., & Véronneau, M-H. (2018, May 3-4). Rule-breaking and affective disorders in adolescents: The moderating effect of gender [Poster presentation Development 2018 – A Canadian Conference On Developmental Psychology, Niagara, ON, Canada. https://development2018.wordpress.com/

*Gaudet, O., Véronneau, M-H., Saint-Charles, J., & Mathys, C. (2018, March 23-25). Mesurer la popularité et son influence sur l’estime de soi des jeunes adolescents : Une perspective de l’analyse des réseaux sociaux [Poster presentation]. 40e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Québec, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/ProgrammeSQRP2018.pdf

2017

*Gaudet, O., Vollet, J., Véronneau, M.-H., Kindermann, T., & Mathys, C. (2017, May 30-31 & June 1-2). Is young adolescents’ self-esteem predicted by peer acceptance? A gender perspective [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 25th Annual Meeting, Washington, DC, United States. https://spr.confex.com/spr/spr2017/webprogram/start.html

*Gaudet, O., Vollet, J., Véronneau, M.-H., Kindermann, T., Mathys, C. (2017, March 24-26). La socialisation de l’estime de soi au sein de la clique d’appartenance des jeunes [Poster presentation]. 39e congrès annuel de la Société Québecoise pour la Recherche en Psychologie, Montréal, QC, Canada.  https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/Programme_SQRP-2017.pdf

*Gaudet, O., Vollet, J., Véronneau, M.-H., Kindermann, T., & Mathys, C. (2017, March 24-26). Le statut social des adolescents et celui de leurs amis peuvent-ils influencer leur estime de soi [Poster presentation]. 39e congrès annuel de la Société Québecoise pour la Recherche en Psychologie, Montréal, QC, Canada.  https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/Programme_SQRP-2017.pdf

*Oliveira Paiva, A., & Véronneau, M.-H. (2017, March 24-26). Les parents et les amis protègent-ils les adolescents à risque contre la dépression [Poster presentation]. 39e congrès annuel de la Société Québecoise pour la Recherche en Psychologie, Montréal, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/Programme_SQRP-2017.pdf

2016

Véronneau, M.-H., *Vaillancourt, M. C., *Gaudet, O., & *Marshall-Denton, R. (2016, October). Parental monitoring and school motivation in French-Canadian adolescents : A three-year transactional model [Poster presentation]. EUSPR 2016: SEVENTH EUSPR CONFERENCE AND MEMBERS’ MEETING 2016, Berlin, BE, Germany. https://easychair.org/smart-program/EUSPR2016/index.html

*Oliveira Paiva, A., *Gaudet, O., Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2016, June). Parental monitoring as a protective factor against the influence of friends’ substance use: An intercultural comparison between American and French Canadian secondary school students [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 24th Annual Meeting, San Francisco, CA, United States. https://spr.confex.com/spr/spr2016/webprogram/start.html

*Gaudet, O., *Oliveira Paiva, A., *Marshall-Denton, R., & Véronneau, M.-H., (2016, May 31 & June 1-3). Does best friendship quality protect teenagers with a negative relationship with their teacher from dropout?  [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 24th Annual Meeting, San Francisco, CA, United States. https://spr.confex.com/spr/spr2016/webprogram/start.html

*Marshall-Denton, R., *Dupré, M.-P., Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2016, May 31 & June 1-3). Parental monitoring and young adolescent susceptibility to peer group social norms [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 24th Annual Meeting, San Francisco, CA, United States. https://spr.confex.com/spr/spr2016/webprogram/start.html

Rhea Marshall-Denton received an honourable mention for one of the best student posters.

*Vaillancourt, M.-C., *Blanchette-Luong, V., Véronneau, M.-H., & Mathys, C. (2016, May 31 & June 1-3). The influence of the perceived school climate on adolescents’ academic achievement: Testing the mediating role of intrinsic school motivation [Poster presentation]. Society for Prevention Research 24th (SPR) Annual Meeting, San Francisco, CA, United States.  https://spr.confex.com/spr/spr2016/webprogram/start.html

Marie-Claire Vaillancourt a reçu un prix pour l’une des meilleures affiches étudiantes. 

*Dupré, M.-P., *Marshall-Denton, R., Véronneau, M.-H. et Dishion, T. J. (2016, May 31 & June 1-3). Peer acceptance: A moderator of the relation between family conflict and antisocial behavior in adolescence [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 24th Annual Meeting, San Francisco, CA, États-Unis. https://spr.confex.com/spr/spr2016/webprogram/start.html

*Maduro, A., Serbin, L. A., Véronneau, M.-H., Stack, D. M., Schwartzmann, A., & Ledingham, J. (2016, April). Educational attainment as a function of childhood behavioral characteristics, academic achievement, and neighborhood risk [Poster presentation]. 38e congrès annuel de Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Trois-Rivières, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/SQRP2015programme.pdf

2015

*Blanchette-Luong, V., *Trempe, S.-C., *Marshall-Denton, R., & Véronneau, M.-H. (2015, May 26-29). The influence of deviant friends on adolescent behavior: Testing the role of parental control [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 23rd Annual Meeting, Washington, DC, United States. https://spr.confex.com/spr/spr2015/webprogram/start.html

*Marshall-Denton, R., *Vaillancourt, M. C., Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2015, 26-29 mai). Best friends’ drinking behavior in middle school: A moderator of the influence of peer group norms on young adolescent substance use [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 23rd Annual Meeting, Washington, DC, United States. https://spr.confex.com/spr/spr2015/webprogram/start.html

*Vaillancourt, M. C., *Marshall-Denton, R., *Oliveira Paiva, A., Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2015, May 26-29). Friends’ deviancy and academic adjustment: Predictors and consequences on early adolescents’ academic adjustment and behavior [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 23rd Annual Meeting, Washington, DC, United States. https://spr.confex.com/spr/spr2015/webprogram/start.html

*Blanchette-Luong, V., *Marshall-Denton, R., *Trempe, S.-C., & Véronneau, M.-H. (2015, March 27-29). L’effet médiateur des pratiques parentales sur l’autorévélation de l’adolescent et ses comportements déviants [Poster presentation]. 37e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Gatineau, QC, Canada. 

*Trempe, S.-C., *Blanchette-Luong, V., & Véronneau, M.-H. (2015, March 27-29). La motivation intrinsèque, médiateur de la relation entre la satisfaction dans les relations d’amitié et le risque de décrochage scolaire en troisième secondaire [Poster presentation]. 37e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Gatineau, QC, Canada. 

*Marshall-Denton, R., Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2015, March 19-21). Friend and family influence in middle school : The mediating role of the perception of peer group norms [Poster presentation]. Society for Research in Child Development : 2015 Biennial Meeting, Philadelphia, PA, United States. https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/2015_srcd_biennial_meeting_program_book_rev.pdf

2014

*Oliveira Paiva, A., *Trempe, S.-C., & Véronneau, M.-H. (2014, March 28-30). Le rôle des troubles de l’attention comme médiateurs de la relation entre l’usage de substances et le risque de décrochage scolaire [Poster presentation]. 36e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Montréal, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/SQRP_2014_programme.pdf

*Landry, S., *Blanchette-Luong, V., & Véronneau, M.-H. (2014, March 28-30). L’effet modérateur de la qualité de la relation parent–adolescent sur l’impact d’une faible popularité à l’école en lien avec la motivation intrinsèque [Poster presentation]. 36e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Montréal, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/SQRP_2014_programme.pdf

*Marshall-Denton, R., Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2014, March 20-22). Evaluation of the internal validity of the «Perception of peer group norms questionnaire» [Poster presentation]. Biennial Meeting of the Society for Research on Adolesence (SRA), Austin, TX, United States. https://srad.memberclicks.net/assets/docs/2014SRA_Program_Book1.pdf

2013

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2013, April 18-20). Do middle school friendships mediate the association between students’ status in the peer group and their academic achievement? [Poster presentation]. Society for Research in Child Development : 2013 Biennial Meeting, Seattle, WA, United States. https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/2013_srcd_program_book_3.pdf

*Trempe, S.-C., Véronneau, M.-H., & Bouffard, T. (2013, March 22-24). Le perfectionnisme négatif comme médiateur de la relation entre le jugement de l’élève sur la conditionnalité du soutien parental et sa perception de compétence : Une étude longitudinale sur 3 ans [Poster presentation]. 35e congrès annuel de la Société Québécoise de Recherche en Psychologie, Chicoutimi, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/wp-content/uploads/2023/05/SQRP2013-Programme.pdf

2012

Véronneau, M.-H., Glowacz, F., & Born, M. (2012, August 29-31 & September 1st). Finding the roots of adolescent violence: A test of two developmental pathways [Poster presentation]. Biennial Congress of the European Association for Research on Adolescence (EARA), Spetses, Attic, Greece.

2011

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2011, May 31 & June 1-3). Successful transition to adulthood: The contribution of activation control, attention control, and inhibitory control [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 19th Annual Meeting, Washington, DC, United States.

Piehler, T., Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2011, May 31 & June 1-3). Self-regulation in substance use progressions from adolescence to early adulthood [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 19th Annual Meeting, Washington, DC, United States.

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2011, March 31 & April 1st). Friendship interactions as mediators of the link between parental monitoring in high school and educational attainment by age 25 [Poster presentation]. Biennial Meeting Of the Society for Research in Child Development, Montréal, QC, Canada. https://www.srcd.org/sites/default/files/file-attachments/srcdbookfinal020211.pdf

2010

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2010, June 1-4). Evaluation of a teacher-administered screening tool to assess risks or substance use and criminal offense [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 18th Annual Meeting, Denver, CO, United States.

2009

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2009, May 26-29). Predictors of involvement in a family-centered program targeting problem behavior in middle school students [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 17th Annual Meeting, Washington, DC, United States.

2007

Rouleau, M.-È., Brendgen, M., & Véronneau, M.-H. (2007, June). Longitudinal links between peer rejection and verbal abuse by the teacher [Poster presentation]. Congrès annuel de la Société Canadienne de Psychologie (SCP), Ottawa, ON, Canada. 

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., Brendgen, M., & Tremblay, R. E. (2007, May). Les amis réciproques et l’acceptation dans le groupe de pairs favorisent-ils le rendement scolaire des élèves?  [Poster presentation]. XXIIIth CHU Sainte-Justine Research Center graduate and post-graduate students’ annual research conference, Montréal, QC, Canada.  

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., Brendgen, M., & Tremblay, R. E. (2007, March). Reciprocal effects of peer rejection and academic achievement in elementary school children: A five-year longitudinal study [Poster presentation]. Society for Research in Child Development (SRCD) 2007 Biennial Meeting, Boston, MA, United States.  

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., & Tremblay, R. E. (2007, March). Peer status from kindergarten through seventh grade: Stability and correlates. [Poster presentation]. Society for Research in Child Development (SRCD) 2007 Biennial Meeting, Boston, MA, United States.

2006

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., Pedersen, S., & Tremblay, R. E. (2006, March). Trajectories of peer experiences in early adolescence as predictors of high school graduation in low-SES boys [Poster presentation]. Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence (SRA), San Francisco, CA, United States.

2005

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., Pedersen, S., & Tremblay, R. E. (2005, April). Why are unpopular children less likely to graduate from high school? An exploration of prospective mediators [Poster presentation]. Society for Research in Child Development (SRCD) 2005 Biennial Meeting, Atlanta, GA, Canada.

2004

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., Wanner, B., & Tremblay, R. E. (2004, April). Social experiences with peers in preadolescence and early adolescence as predictors of high school completion [Poster presentation]. Society for Research on Adolescence (SRA) 2004 Biennial Meeting, Baltimore, MD, United States.

2003

Véronneau, M.-H., Koestner, R. F., & Abela, J. R. Z. (2003, November). Self-determination theory: The independent contribution of autonomy, competence, and relatedness to the well-being of children and young adolescents [Poster presentation]. Association for the Advancement of Behavioral Therapy (AABT) Annual Convention, Boston, MA, United States.

Conference sessions

2024

*Cimon-Paquet, C., *Gendron, L., Stack, D. M., Serbin, L. A., Mageau, G. A., & Véronneau, M.-H. (2024, May 29-31). Parenting in adolescence and satisfaction with educational pathways: Broadening our conceptualization of educational success [Conference session]. Life History Research Society Conference, Montréal, QC Canada. https://lifehistoryresearchsociety.com/wp-content/uploads/2024/05/2024-05-16_Life-History-Research-Society-Conference-Program.pdf

*Proulx, É., *Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., & Plante, I. (2024, March 27). Les réseaux sociaux comme médiateurs dans l’association entre la qualité de l’amitié et la santé mentale durant l’adolescence [Conference session]. Journée scientifique du département de psychologie de l’Université du Québec à Montréal, Montréal, QC, Canada.

[communication orale sous forme de datablitz]

*Joseph, S. A., Véronneau, M.-H., & Barker, E. T. (2024, March). Aidez-moi : la recherche d’aide d’élèves de la formation professionnelle (FP) dans leur milieu scolaire [Conference session].
CRDH Annual Conference, Montréal, QC, Canada. 

2023

*Gilbert, W., Barker, E. T., Stack, D. M., & Véronneau, M.-H. (2023, June 15-17). The role of emotional competence and social support in predicting emerging adults’ educational success in vocational training [Conference session]. The 11th Conference on Emerging Adulthood, San Diego, CA, United States. https://www.ssea.org/wp-content/uploads/2023/07/11CEA_webversion_20230614.pdf

*Gendron, L., *Cimon-Paquet, C., & Véronneau, M.-H. (2023, May 8-12). Le rôle de la passion dans le fonctionnement scolaire des adolescents [Conference session]. 90e congrès de l’Acfas, Montréal, Québec, Canada.  

*Boatswain-Jacques, A.-F., Lannuccilli, M., Véronneau, M.-H., Dunfield, K., & *Bernier, A. (2023, March 23-25). Perceived Growth Mindsets Relate to Initial but not Improvements in Math and Literacy Skills [Conference session].
Society for Research in Child Development (SRCD) 2023 Biennial Meeting, Salt Lake City, UT, United States. https://convention2.allacademic.com/one/srcd/srcd23/

*Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., Ha, T., & Dishion, T. J. (2023, March 23-25). Parental Monitoring and High School Academic Achievement as Antecedents of Educational Attainment and Job Satisfaction[Conference session]. Society for Research in Child Development (SRCD) 2023 Biennial Meeting, Salt Lake City, UT, United States. https://convention2.allacademic.com/one/srcd/srcd23/

*Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., & Mathys, C. (2023, March 23-25). Beyond the Laws: Parental Monitoring, Perceived Acceptability of Underage Drinking and Youth Alcohol Use [Conference session]. Society for Research in Child Development (SRCD) 2023 Biennial Meeting, Salt Lake City, UT, United States. https://convention2.allacademic.com/one/srcd/srcd23/

2022

*Trudeau, L., *Cimon-Paquet, C., Véronneau, M.-H., & Mathys, C. (2022, November 25).  Prévention de la consommation d’alcool à l’adolescence: doit-on cibler la supervision parentale ou les perceptions de la loi? [Conference session]. Journée scientifique du centre de recherche NeuroQAM, Montréal, Canada. https://drive.google.com/file/d/17nl3pOdbx040QzbvddWUkfh2eu5j-9Oz/view

2020

*Cimon-Paquet, C., *Lefebvre, É., Véronneau, M-H., & Dishion, T. J. (2020, Novembre 26-27). La présence de conflits familiaux au début de l’adolescence et le niveau de scolarité atteint à l’âge adulte : l’effet médiateur de la consommation de substances [communication orale]. Journée scientifique du centre de recherche NeuroQAM, congrès virtuel, Montréal, QC, Canada. https://neuroqam.uqam.ca/wp-content/uploads/2020/11/Programme-JS2020-FINALE_compressed.pdf

Catherine Cimon-Paquet a reçu un prix pour l’une des meilleures présentations dans la catégorie « datablitz ». 

*Cimon-Paquet, C., *Lefebvre, É., Véronneau, M-H., & Dishion, T. J. (2020, March 27-29). La présence de conflits familiaux au début de l’adolescence et le niveau de scolarité atteint à l’âge adulte : l’effet médiateur de la consommation de substances [Conference session]. 42e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Gatineau, QC, Canada. https://www.sqrp.ca/congres/42e-congres-annuel/ [Congress was canceled]

2019

*Larouche, S., *Gauthier, E., *Voyer, P., *Tsakpinoglou, F., & Véronneau, M.-H. (2019, March 22-24). Validation d’un questionnaire mesurant la réussite éducative en centre de formation professionnelle : étude pilote [Conference session]. 41e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Mont-Tremblant, QC, Canada. 

Véronneau, M.-H., & Schwartz-Mette, R. (2019, Septembre). Future Studies: Social media and virtual relationships [Conference session]. Conference of the Peer Nation, Montréal, QC, Canada.   

2018

Véronneau, M.-H., Serbin, L. A., Kennedy-Turner, K., Stack, D. M., Schwartzman, A., & Ledingham, J. (2018, March). Les prédicteurs du niveau d’éducation atteint par des élèves défavorisés suite à la Révolution tranquille [Conference session]. Journée scientifique du département de psychologie de l’Université du Québec à Montréal, Montréal, QC, Canada.

Kirkpatrick, A., Kennedy-Turner, K., Véronneau, M.-H., Dickson, D. J., Stack, D. M., Ledingham, J. E., Schwartzman, A. E., & Serbin, L. A. (2018, July 9-11). The pursuit of a post-secondary education for lower-income youth: Predictors of educational outcomes following a major educational reform [Conference session]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Annual International Conference, Milan, Lombardie, Italy. https://hubble-live-assets.s3.eu-west-1.amazonaws.com/slls/file_asset/file/304/SLLS_Conference_Programme_Milan_2018.pdf

2015

Serbin, L. A., Véronneau, M.-H., & Stack, D. M. (2015, October 19-21). Optimizing health care for disadvantaged children: Does parenting style make a difference? [Conference session]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Annual International Conference, Dublin, DN, Scotland. https://hubble-live-assets.s3.eu-west-1.amazonaws.com/slls/file_asset/file/309/SLLS_Conference_Programme_Dublin_2015.pdf

Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2015, October 19-21). The contribution of friendships to the developmental sequence leading to educational attainment in a sample of American adolescents [Conference session]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) International Conference, Dublin, DN, Scotland. https://hubble-live-assets.s3.eu-west-1.amazonaws.com/slls/file_asset/file/309/SLLS_Conference_Programme_Dublin_2015.pdf

2014

Serbin, L. A., Véronneau, M.-H., Kingdon, D., Stack, D. M., Ledingham, J., & Schwartzman, A. (2014, October 9-11). Social change and inter-generational change in SES: Who benefits, and who is left behind? [Conference session]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Annual International Conference, Lausanne, VD, Switzerland. https://hubble-live-assets.s3.eu-west-1.amazonaws.com/slls/file_asset/file/311/SLLS_Conference_Programme_Lausanne_2014.pdf

2007

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., Brendgen, M., & Tremblay, R. E. (2007, March). L’acceptation par le groupe de pairs et l’amitié réciproque comme prédicteurs du rendement scolaire : Processus séquentiel ou parallèle?  [Conference session]. Journée scientifique du département de psychologie de l’Université de Montréal, Montréal, QC, Canada. 

2006

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., Pedersen, S., & Tremblay, R. E. (2006, March). Caractéristiques personnelles, pairs, expériences scolaires et diplôme du secondaire : Parcours développementaux confirmés par des équations structurales ? [Conference session]. Journée scientifique du département de psychologie de l’Université de Montréal, Montréal, QC, Canada. 

Vitaro, F., Véronneau, M.-H., Pedersen, S., & Tremblay, R. E. (2006 March). Prédiction de la non diplomation : Le rôle des caractéristiques personnelles et des expériences avec les pairs [Conference session]. Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Montréal, QC, Canada.   

2005

Véronneau, M.-H., Vitaro, F., Pedersen, S., & Tremblay, R. E. (2005, March). Rejeté à 12 ans, sans diplôme à 24 ans : une exploration des médiateurs potentiels [Conference session]. Journée scientifique du département de psychologie de l’Université de Montréal, Montréal, QC, Canada. 

Awards and honours

Evelyne Montminy received an award in the “Best Poster” category:

*Montminy, E., *Lefebvre, E., *Jutras-Dupont, C., *Marra Gomes, L., Dubeau, A., Plante, I., Marcotte, D., Barker, E., &  Véronneau, M.-H. (2023, October 19-20). La qualité de vie postscolaire chez les élèves de la formation professionnelle (FP) : une question de réussite éducative?  [Poster presentation]. 34e congrès de l’Association Québécoise des Psychologues Scolaires (AQPS), Trois-Rivières, Québec, Canada. https://aqps.qc.ca/images/Programme_en_date_du_7_septembre_2023.pdf

Laetitia Gendron received an award in the “Best Poster” category:

*Gendron, L., *Montminy, E., *Cimon-Paquet, C., & Véronneau, M.-H. (2022, October 20-21). Création d’une échelle de satisfaction envers son parcours scolaire (ÉSPS) : analyses préliminaires [Poster presentation]. 33e congrès de l’Association Québécoise des Psychologues Scolaires, Trois-Rivières, QC, Canada. https://aqps.qc.ca/media/attachments/2023/05/16/programme_congrs_aqps_2022.pdf

 

Laurence Koslosky is the recipient of the award for best poster, undergraduate level, at the CRDH 2021 conference:

*Koslosky, L., Cimon-Paquet, C., Ben Alaya, I., & Véronneau, M-H. (2021, March 29). La supervision parentale à l’adolescence et les différents types de passion pour une activité parascolaire [Poster presentation]. CRDH Annual Conference, Montréal, QC, Canada.

Catherine Cimon-Paquet received an award for one of the best presentations in the “datablitz” category:

*Cimon-Paquet, C., *Lefebvre, É., Véronneau, M-H., & Dishion, T. J. (2020, November 26-27). La présence de conflits familiaux au début de l’adolescence et le niveau de scolarité atteint à l’âge adulte : l’effet médiateur de la consommation de substances [Conference session]. Journée scientifique du centre de recherche NeuroQAM, Virtual Congress, Montréal, QC, Canada. https://neuroqam.uqam.ca/wp-content/uploads/2020/11/Programme-JS2020-FINALE_compressed.pdf

Rhea Marshall-Denton received an honorable mention for one of the best student posters:

*Marshall-Denton, R., *Dupré, M.-P., Véronneau, M.-H., & Dishion, T. J. (2016, May 31 & June 1-3). Parental monitoring and young adolescent susceptibility to peer group social norms [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 24th Annual Meeting, San Francisco, CA, United States. https://spr.confex.com/spr/spr2016/webprogram/start.html

 

Marie-Claire Vaillancourt received an award for one of the best student posters:

*Vaillancourt, M. C., *Blanchette-Luong, V.,Véronneau, M.-H., & Mathys, C. (2016, May 31 & June 1-3). The influence of the perceived school climate on adolescents’ academic achievement: Testing the mediating role of intrinsic school motivation [Poster presentation]. Society for Prevention Research (SPR) 24th Annual Meeting, San Francisco, CA, United States.  https://spr.confex.com/spr/spr2016/webprogram/start.html